Rejtett polc #18 – Ljudmila Petrusevszkaja: Rémtörténetek

Feltöltve: 2021/12/18
Kategóriák: Friss | Rejtett polc
Becsült olvasási idő (185 szó/perc): | Szavak száma:

Vélhetően minden szerző, legalábbis minden kultúra mást-mást ért rémtörténetek alatt. Nehéz meghatározni, hogy az oroszok mit érthetnek alatta, szórványosan jutnak el hozzánk kortárs művek, ám az eddigi mintavétel azt mutatja, hogy náluk is hagyománya van a groteszknek, a kollektív traumák utáni létezés vizsgálatának – a hétköznapok sivársága, a kiszolgáltatottság, a háborúk, a katonaság kísértetei gyakori visszatérő témák.

Ljudmila Petrusevszkaja (Fotó: Valerij Sarifulin / TASS / Getty)

Ljudmila Petrusevszkaja novelláskötete is ezt a tradíciót folytatja, habár a magyar cím (Rémtörténetek) talán nem egészen annyira találó, mint reméltem, még ha kísértetek és természetfölötti események rendszeresen elő is bukkannak. Az eredeti orosz cím érzékletesebb: „Volt egyszer egy nő, aki meg akarta ölni a szomszéd gyermekét” (Жила-была женщина, которая хотела убить соседского ребенка), és az angol fordítás is ezt tartotta meg, sokkal inkább helyreteszi az elvárásainkat, ugyanis rámutat arra, mennyire anekdotaszerűek ezek a novellák.

És valóban, nagy részük szóban elmondott mesékre vagy híradásokra emlékeztetnek (kezdődnek így: „Egyszer…”, „Egy ember…, „Egy asszony…”, „Moszkvában történt…” „Élt-éldegélt…”), megfogalmazásuk csevegően tárgyilagos, távolságtartó, már-már olyasféle közlések, mint amilyeneket természetfölötti eseményekkel foglalkozó bulvárlapokban olvashatunk, persze, annál valamivel mégiscsak többek.

A félelemkeltés itt másodlagos szempont, a cél talán a rácsodálkozás és meghökkenés. Tulajdonképpen mégiscsak a régi, klasszikus rémtörténetek mintázata ez, de mivel a középpontban leginkább az ember és visszatérő holtak szerepelnek, találóbb volna kísértettörténetekként definiálni őket. A kísértés itt le nem zárt traumák vagy bűntudat allegóriáiként szerepel, ami szintén oroszos vonás, a lélektani irodalom egy ágazatáról van itt szó, ahol a borzalmak jelentős részét egy megváltozott tudatállapot (gyász, elidegenedés) manifesztálja – hogy valósak, avagy képzeltek, az nem mindig derül ki.

A kötet vékony (kétszáz oldal fölé csak tördelési trükkökkel tud menni), a történetek száma viszont szokatlanul magas, huszonnégy írás van itt, nehéz megindokolni, hogy hosszan beszéljek róluk, hiszen mire egyet jellemezhetnék, gyakorlatilag azzal a szusszal a novella elolvasását is feleslegessé tenném. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a hosszabb novellák itt a jobbak – lélegeznek, kellemes hangulatot teremtenek. Négy szekció igyekszik valamiféle tematikai csoportosítást létrehozni: A keleti szlávok dalai, Allegóriák, Rekviemek, Mesék – mindegyik alcím viszont lényegében az egész kötetet jellemzi.

Typotex, 2016

Több történetben jelenik meg a halál, ezzel együtt a visszatérő holtak, hangsúlyosak a szülői és háztartási kapcsolatok is, és a kötet nem egyszer vizsgálja a hiányokból fakadó nem kívánt jelenléteket, eltűnéseket, eltávolodásokat. Ami viszont ezekben a történetekben ígéretes, gyakran az kelti a katarzis hiányát is, a fél mondatnyi szinopszisok, amelyekkel a történetek kezdődnek és le is írják önmagukat (vagy már egy cím mindent elárul: „A házban van valaki”), sosem oldódnak fel különösebben innovatív vagy meglepő befejezésekben, sőt, néha egészen banálisak (mindvégig halott volt!).

Akár csalódásként is elkönyvelhetném, de ha mondjuk nem a rémtörténetek jóval előremutatóbb, modernebb darabjaival vetjük össze, kiemelhetünk ebből a könyvből is egy sajátos élményt: egy melankólia-állapotban lehet társ hideg, kietlen napokon. És talán nem is kell, hogy újat mondjon egyik-másik novella a halálról (vagy az emberi lélekről) – elég, ha emlékeztetnek arra, amit már tudunk. A magyar kiadás (Typotex, 2016) különlegessége, hogy Dukai István nem csak borítórajzot, hanem belső illusztrációkat is készített, ezek az elmúlás és a síron túli létezés klasszikus ikonográfiáit használják, kellemes, őszi, Poe-ra emlékeztető hangulatot kölcsönöznek a könyvnek.

  • Borítókép: Dukai István – Rémtörténetek

 

Ne hagyd ki ezeket se!

Rádai Márk: Ébredés

Délután egy óra van, háromnegyed nyolckor kezd sötétedni, addig biztosan nem jönnek értem. Akár velük tartok, akár megszököm előlük, alig hét órám maradt arra, hogy mindent elmondjak. A nap most magasan jár, fénye épp a revolvert éri az asztalomon, amelynek közelsége furcsa módon biztonságot jelent. Azelőtt nem sejtettem, hogy a halál gondolata megnyugtató, szinte otthonosan melengető is lehet....

Mészáros Lajos: Szekta Rt.

„Amidőn elszabadul amaz ocsmány szörny, kit most Istenként imádtok, bálványoztok, és féktelen éhségében a húsotokból fog lakmározni, míg ti borzalmas kínok közt hánykolódtok, akkor felnyílik szemetek, és látni fogjátok, milyen rémséget szabadítottatok e sárgolyóra, és végül őrjöngve átkozzátok majd alantas tetteiteket…”     1897. október 31. Nem sokkal sötétedés után, de még éjfél előtt   –...

Bojtor Iván: A Kapu Pecsétje

Repülőnk hajnalban szállt fel a párizsi Orlyról. A gép kapitánya, Marco Floretti kapitány előre elnézést kért az esetleges légörvények okozta kellemetlenségekért, majd jó utazást kívánt, és a hangszórók hangos kattanással elnémultak az utastérben. Még bámultam néhány percig az alattunk elsuhanó tájat, aztán elővettem a táskámból a reptéren vásárolt szíverősítőt, és miközben megittam, azon...

Pólya Zoltán: Az élet és a halál anyaga

Azt hiszem, szeretem Mr. Hershey-t. Mr. Hershey-vel mindig napszállta után szoktam találkozni, a D.-i apátság romos falai között. Máig nem lehet tudni, hogy voltaképpen mitől is égett le tíz évvel ezelőtt ez az ősi, szent hely, amelynek az oltárát egyes vélekedések szerint egy, a kereszténységnél sokkal régebbi vallás áldozati kövéből vésték ki az alapítók. Az apátság teteje azonnal beomlott,...

Szőllősi-Kovács Péter: Inis Mona alkonya

1.   A Caernarfon-öböl bejárata felett sirályok rikoltoztak. Fehéren cikázó röptük jól kivehető volt a nyugtalan tenger fölött gyülekező ónszínű fellegek háttere előtt. Nyugat felől, a baljós látóhatár peremén is fehér szárnyak tűntek fel; hajó közeledett a parthoz. Nem az öböl felé navigált, hanem a dél-nyugati irányban húzódó partszakasz egyik kihalt része felé. Szél ellen fordult,...

Erdei Lilla: Kecsketej

„Egy kavargó káosz az, mely nem nyer alakot; egy nagy éjszaka az, amelynek sötétsége fény.”   Mikszáth Kálmán: Az a fekete folt   1.   A partról nézve nem tűnt ilyen sebesnek a víz, gondolta Kerner Ármin, igyekezve lecsillapítani kapkodó légzését. Már fertályórája, hogy az áramlat elragadta, a Hármas-Körös partján burjánzó őserdő rég elnyelte az őutána kiáltozó két lányt, de...